Jako rezident Prahy 11 jsem oslovil zýstupce starosty Ladislava Kose, se kterým jsem se sešel, abychom probrali návrhy na zlepšení podmínek pro jízdu na kole na Praze 11. V tomto blogu nechci řešit výsledky schůzky, spíše chci ukázat, jaké jsem si na schůzku připravil podklady.
1) Generel a důvodová zpráva
Praha 11 má generel z roku 2007, který je velmi slušný, je ale hodně zaměřený na hlavní dopravní prostor a v posledních letech nebyl příliš naplňován (realizovala se první etapa a několik etap cyklostojanů, pak se práce zastavily). Na základě vlastních zkušenosti ze sídlištní cyklistické praxe (shrnuté obecně v tomto článku na Prahou na kole) a informací od stávajícího cyklokoordinátora, jsem se rozhodl se na generel příliš nevázat a soustředit se spíš na rychlé vyřešení dlouhodobě známých problémů a vytvoření jednoduchých propojení tam, kde k tomu konfigurace stávajících ulic a chodníků přímo navádí.
Obecně doporučuji pro takové jednání jednak dohledat si aktuální generel městské části (nemusí být schválený, i tak je to ale vhodný podklad) a své podněty pokud možno o tento materiál opřít. Samozřejmě, leží-li vaše podněty na stávajících nebo plánovaných trasách celoměstského systému, je to také potřeba uvést.
Jako součást podkladu je vhodné vložit důvodovou zprávu. Pro účel této schůzky jí byl v zásadě článek Cyklodoprava na sídlišti, který jsem psal už s tím, že půjde o nepřímý podklad pro tuto schůzku. Potom už jsem se na článek už jen odkázal. Samozřejmě, pro účely skupin je vhodný kratší formát, pokud možno 1-2 stránky textu (jakési „executive summary“). Věřím, že se zde na blogu určitě objeví nějaký příklad z praxe.
2) Zformátování podkladů
Pro sestavení písemného podkladu jsem shromáždil podněty z webu Cyklisté sobě do podoby sumarizujícího dokumentu (můžete si jej prohlédnout zde), kde jsem kromě samotných podnětů doplnil také stručné doporučení, jak řešení podnětu pojmout. Výpis jsem doplnil o další podněty z jiných zdrojů (zejména z mapy Prahou na kole) a doplnil mapkou, zobrazující lokality jednotlivých podnětů.
Samotné podněty jsem rozdělil do šesti skupin:
- Rychlé zásahy – bez stavebních úprav
- Rychlé zásahy – s drobnými stavebními úpravami (obruby, vjezdy na komunikaci, krátké propojky)
- Zachování průjezdů ohrožených výstavbou
- Větší stavební akce
- Záměry k obnově / zahájení přípravy
- Plošná prostupnost území – cyklo k prověření
Jak jsem zjistil, práci by mi asi ušetřila možnost nechat si vygenerovat nějaký takový sumář automaticky, přinejmenším s možností vybrat veškeré podněty CS v určité oblasti a vyrobit automaticky seznam zobrazující jen název podnětu, jeho popis a odkaz na něj (případně včetně odkazů na diskusní vlákna). Pro další práci s podněty by pak patrně vyhovoval obsažnější export (mapka, výpis vybraných diskusí, apod.). Vzhledem k tomu, že podobný požadavek už přišel z více míst, se o nějaké rozumné exporty určitě pokusíme, nebude to ale hned.
V tuto chvíli jsem si tedy poradil vykopírováním textů ze stránek Cyklisté sobě a ručním nakreslením mapky nad podkladem Prahou na kole.
3) Příprava na schůzku
Seznam lokalit a další témat k jednání jsem poslal týden předem, aby měl pan radní čas na vlastní přípravu. Jednání pak probíhalo věcně a rychle, nad dokumenty, které jsme už oba znali. Na schůzku jsem si dovolil jít sám, i když to spíš nedoporučuji. Lepší je jít tak ve dvou.
Připojte se do nové skupiny!
Na závěr bych rád vyzval ty z vás, kdo jezdí na kole po Praze 11 a máte zájem o to, něco zde na městské části zlepšit, abyste se připojili do skupiny Praha 11, kterou jsem pro ten účel založil. To, že něco začalo, znamená, že potřebujeme, aby to pokračovalo.
(poznámka: Nebojte se pokračovat na stránku místní skupiny, i když vás prohlížeč varuje. My ten subdoménový certifikát snad už konečně koupíme…)