Příprava na jednání k cyklistické dopravě na Praze 11

Jako rezident Prahy 11 jsem oslovil zýstupce starosty Ladislava Kose, se kterým jsem se sešel, abychom probrali návrhy na zlepšení podmínek pro jízdu na kole na Praze 11. V tomto blogu nechci řešit výsledky schůzky, spíše chci ukázat, jaké jsem si na schůzku připravil podklady.

1) Generel a důvodová zpráva

Praha 11 má generel z roku 2007, který je velmi slušný, je ale hodně zaměřený na hlavní dopravní prostor a v posledních letech nebyl příliš naplňován (realizovala se první etapa a několik etap cyklostojanů, pak se práce zastavily). Na základě vlastních zkušenosti ze sídlištní cyklistické praxe (shrnuté obecně v tomto článku na Prahou na kole) a informací od stávajícího cyklokoordinátora, jsem se rozhodl se na generel příliš nevázat a soustředit se spíš na rychlé vyřešení dlouhodobě známých problémů a vytvoření jednoduchých propojení tam, kde k tomu konfigurace stávajících ulic a chodníků přímo navádí.

Praha_11_Jizni_Mesto

Dopravní výkres generelu cyklistické dopravy městské části Praha 11


Obecně doporučuji pro takové jednání jednak dohledat si aktuální generel městské části (nemusí být schválený, i tak je to ale vhodný podklad) a své podněty pokud možno o tento materiál opřít. Samozřejmě, leží-li vaše podněty na stávajících nebo plánovaných trasách celoměstského systému, je to také potřeba uvést.

Jako součást podkladu je vhodné vložit důvodovou zprávu. Pro účel této schůzky jí byl v zásadě článek Cyklodoprava na sídlišti, který jsem psal už s tím, že půjde o nepřímý podklad pro tuto schůzku. Potom už jsem se na článek už jen odkázal. Samozřejmě, pro účely skupin je vhodný kratší formát, pokud možno 1-2 stránky textu (jakési „executive summary“). Věřím, že se zde na blogu určitě objeví nějaký příklad z praxe.

2) Zformátování podkladů

Pro sestavení písemného podkladu jsem shromáždil podněty z webu Cyklisté sobě do podoby sumarizujícího dokumentu (můžete si jej prohlédnout zde), kde jsem kromě samotných podnětů doplnil také stručné doporučení, jak řešení podnětu pojmout. Výpis jsem doplnil o další podněty z jiných zdrojů (zejména z mapy Prahou na kole) a doplnil mapkou, zobrazující lokality jednotlivých podnětů.

Samotné podněty jsem rozdělil do šesti skupin:

  1. Rychlé zásahy – bez stavebních úprav
  2. Rychlé zásahy – s drobnými stavebními úpravami (obruby, vjezdy na komunikaci, krátké propojky)
  3. Zachování průjezdů ohrožených výstavbou
  4. Větší stavební akce
  5. Záměry k obnově / zahájení přípravy
  6. Plošná prostupnost území – cyklo k prověření

Jak jsem zjistil, práci by mi asi ušetřila možnost nechat si vygenerovat nějaký takový sumář automaticky, přinejmenším s možností vybrat veškeré podněty CS v určité oblasti a vyrobit automaticky seznam zobrazující jen název podnětu, jeho popis a odkaz na něj (případně včetně odkazů na diskusní vlákna). Pro další práci s podněty by pak patrně vyhovoval obsažnější export (mapka, výpis vybraných diskusí, apod.). Vzhledem k tomu, že podobný požadavek už přišel z více míst, se o nějaké rozumné exporty určitě pokusíme, nebude to ale hned.

V tuto chvíli jsem si tedy poradil vykopírováním textů ze stránek Cyklisté sobě a ručním nakreslením mapky nad podkladem Prahou na kole.

Přehledná mapka navrhovaných opatření (skupiny 1-5)

Přehledná mapka navrhovaných opatření (skupiny 1-5)


3) Příprava na schůzku

Seznam lokalit a další témat k jednání jsem poslal týden předem, aby měl pan radní čas na vlastní přípravu. Jednání pak probíhalo věcně a rychle, nad dokumenty, které jsme už oba znali. Na schůzku jsem si dovolil jít sám, i když to spíš nedoporučuji. Lepší je jít tak ve dvou.

Připojte se do nové skupiny!

Na závěr bych rád vyzval ty z vás, kdo jezdí na kole po Praze 11 a máte zájem o to, něco zde na městské části zlepšit, abyste se připojili do skupiny Praha 11, kterou jsem pro ten účel založil. To, že něco začalo, znamená, že potřebujeme, aby to pokračovalo.
(poznámka: Nebojte se pokračovat na stránku místní skupiny, i když vás prohlížeč varuje. My ten subdoménový certifikát snad už konečně koupíme…)

 

Stránky podporuje Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”


Blog Cyklisté sobě byl v rámci projektu Podpora udržitelného rozvoje skrze komunitní spolupráci podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Další z rubriky

O nové žalobě ohledně Karlína podrobněji :)

Spolek Auto*Mat se před několika dny účastnil podání dalšího návrhu na zrušení opatření obecné povahy (správní žaloby) „řešící“ cykloobousměrky v Karlíně. Stručně se o tom zmiňuje..více

Fotoreport z Vinohradské :)

Rekonstrukci Vinohradské se věnuji ze své pozice v Auto*Matu dlouhodobě. Již v roce 2015 jsem za spolek Auto*Mat podával připomínky ke koncepční studii, kterou tehdy..více

Podněty Cyklisté sobě předané městským částem Praha 1 – 6 :)

V březnu a červnu 2017 jsem poslal na městské části Praha 1 – 6 celkem zhruba 70 podnětů z databáze Cyklisté sobě. Podrobnosti k zaslaným..více

Cykloaktuality z Horních Počernic :)

Aktuální cyklodění v Horních Počernicích lze nalézt na stránkách  http://www.pocernice.cz/obcan/doprava/cyklo/.

Praha 1 chce zakázat jízdu na kole v pěších zónách v centru :)

Prohlásil to náměstek pro dopravu Richard Bureš na Facebooku v této diskusi. Důvodem jsou údajně „zvlčilé“ turistické agentury, které po zákazu segwayí přešly na elektrické..více

Připomínku proti rušení cykloobousměrek v Karlíně lze podat jen do 9.2. Auto*mat radí, jak na to. :)

Vzor pro formálně správné podání připomínky a koncept připomínky Auto*matu najdete v tomto veřejně přístupném google docu.

Nové podněty

    Whoooaaaaa, tak pan Json nechodi do práce!
    webdesign by 2046