Rekonstrukci Vinohradské se věnuji ze své pozice v Auto*Matu dlouhodobě. Již v roce 2015 jsem za spolek Auto*Mat podával připomínky ke koncepční studii, kterou tehdy připravoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) a jednalo se o jeden z jeho prvních velkých participativních projektů. Výsledek tehdejší koncepční práce je ke stažení zde.
Uplynulo několik let a plány se postupně posouvají k realizaci. V mezidobí probublávaly rozporuplné informace o tom, jak nakonec v ulici cyklistická opatření dopadnou. Někdy přicházely negativní zprávy, jindy vše vypadalo o poznání optimističtěji.
Rekonstrukce Vinohradské mezitím postupně vypukla. Nyní se začalo tramvajovou tratí, jejíž poloha se pomalu vybarvuje. Vinohradská ulice je současně páteřní cyklotrasou celoměstského systému A24 a nejmírněji stoupající ulicí z centra na Vinohrady. Jiné ulice jsou strmější, dlážděné či protisměrné, z hlediska dopravní cyklistiky na větší vzdálenosti tedy nemá Vinohradská alternativu. Dost důvodů pro kvalitní cykloopatření. A dost důvodů pro to, aby když z prostorových a parkovacích důvodů nebudou cykloopatření kvalitní (nebo nebudou vůbec), měla by být skladba ulice pro jízdu na kole alespoň bezpečná.
Pro bezpečnost jízdy na kole v silném provozu s tramvajemi jsou zásadní tři věci:
- Dostatek místa pro bezpečné vzájemné míjení s proudem jedoucích vozidel. Je nepřípustné, aby i osobní auta pro předjetí cyklisty s bezpečným bočním odstupem musela vybočovat do protisměru. A je to nepřípustné i před signalizovanými křižovatkami, kde cyklista prostě musí být bezpečně předjížděn nebo naopak mít možnost bezpečně předjet stojící kolonu.
- Cyklista musí mít buďto dost místa na to, aby ho tramvaj při předjíždění minula s bezpečným odstupem. Je-li méně místa, musí být naprosto jasné, že cyklista má jet mezi tramvajovými kolejemi. Vozidla za ním ovšem při předjíždění budou vybočovat do protisměru, což je v rozporu s předchozím bodem.
- Je nepřípustné, aby cyklista musel opakovaně střídat polohu vpravo od kolejí a aut a mezi kolejemi a auty. Řazení do tramvajových kolejí je z principu manévr, který cyklista musí udělat opatrně a jet přitom co nejpomaleji. Řazení do proudu vozidel je z principu manévr, při kterém musí cyklista jet co nejrychleji. Z čehož vyplývá, že bezpečné provedení takového manévru je nemožné, a tudíž se na rušné ulici prostě nesmí vyskytnout. Zastávkový mys tedy musí být možné objet na kole buďto přes zastávku (cyklo)vídeňského typu nebo objezdem zezadu za zastávkou.
Na Vinohradskou ulici dělal koncepční studii Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) a cyklistů se při participacích na požadavky ptal. Prostorové poměry jsou ale velmi stísněné a provoz silný. Nepovedenou realizaci jsme viděli na Bělehradské. Čeká nás tedy to samé, nebo se povede něco lepšího? 31. května jsem ulici projel a z realizovaného je už patrné mnoho věcí. Jakmile totiž leží na jedné straně pruhu koleje a na druhé stromořadí, je už výsledná skladebnost pevně daná. Přináším tedy svůj komentář k tomu, jak Vinohradskou vidím teď.
Horní úsek a náměstí Jiřího z Poděbrad
V horním úseku pokládka kolejí už také proběhla, fotografie jsem zde nepořídil. V úzkém profilu nad náměstím Jiřího z Poděbrad by ale jedinou šancí na to dostat cyklisty z kolejí bylo zrušit alespoň jednu řadu parkování. Norma, která říká, že bezpečnost cyklistů má před parkováním přednost, ale není v oblasti skladebnosti vozovek závazná.
Posuňme se tedy na Jiřák. Proti tramvajové zastávce to vypadá, že se ochranný cyklopruh nevejde. Ve studii IPRu se zde tramvajové koleje posouvaly dál od zástavby, z tohoto záměru ovšem evidentně nic nezbylo.
Pod Nitranskou jsou obruby o poznání dál. Je zřejmé, že zůstalo postupné přibližování kolejí k obrubě, což je z hlediska bezpečnosti jízdy na kole velmi špatné.
Sady Svatopluka Čecha
Směrem do centra nad ulicí U Kanálky máte jistotu jízdy v kolejích. Mírné klesání to usnadní, nezapomeňte ale na to, že při provozu, který tam je, to není dobré řešení.
V křižovatce se Šumavskou budete staženi do třímetrového pruhu zajištěného bumlíkem. Šance na legální předjetí kolony zprava je tudíž nula. Chtěl-li mít projektant cyklisty v tomto místě na chodníku nebo na tramvajovém pásu, má splněno.
Směr z centra zde působí přece jen lépe. Sem se ochranný cyklopruh k parkování vejde.
Vinohradská tržnice
Zastávka Vinohradská tržnice do centra je v současné chvíli řešena jako mys. Legálně tedy budete muset křížit kolejnici v klesání, silném provozu a tudíž pravděpodobně velké rychlosti. Rozhodně si vezměte přilbu, aspoň pak budete mít do čeho sesbírat vyražené zuby.
A šup zpátky, protože vás hned za zastávkou poženou za bumlík. A nebo víte co. Dohodneme se s Dopravním podnikem, že se kolejový pás vyznačí jako cyklopruh a všechno bude v pohodě. Zastávkový mys donutí cyklisty dvakrát křížit tramvajové koleje.
Směrem z centra, ve stoupání, vás čeká totéž v bledě modrém. S proudem aut za sebou to řazení bude velmi sofistikovaná forma sebevraždy. Takovéto dopravní řešení je pro komunikace se silným provozem zcela nevhodné. Ale chápu to správně, že cyklovídeň je v Praze trnem v oku zástupcům lidí s hendikepem a než nějaké řešení přijatelné pro všechny, tak raději riskneme nehody.
Nad Italskou
Nad Italskou ulicí je profil směrem z centra o něco lepší. Když pánbůh dopustí, možná i ochranný cyklopruh spustí.
Směrem do centra pak opět klasický pruh. Tipuji, že bez možnosti předjíždění. V tomto případě podél ostrůvku.
Dolní úsek
Zastávka Italská z centra se zatím nerýsuje (měla by být někde vlevo). Co myslíte, bude tu také mys, jako u tržnice?
Každopádně, odstup kolejí od obruby dává jistotu, že zůstane-li zde parkování, bude to jedno, v kolejích budete na kole tak jako tak. Snad se parkování zruší.
V nejnižším úseku se ale možná směrem z centra něco vejde. Chabá záplata.
Závěr
Z toho, co zatím v terénu vzniklo, je téměř jisté, že rekonstrukce Vinohradské bezpečnost cyklistické dopravy nejenže nezlepší, ale oproti současnosti naopak velmi výrazně zhorší. V situaci, kdy magistrát cyklodopravě přeje, považuji takové řešení za naprosto zoufalé. Současný profil Vinohradské byl přitom ve stoupání před rekonstrukcí docela fajn, o to je to fiasko větší.
Přitom k použitelnému řešení by mohlo přispět málo: náhrada mysů cyklovídněmi nebo cykloostrůvky, a o malinko promyšlenější trasování koleje. Nebo co třeba vyzkoušet inteligentní označníky, které by lidem s hendikepem ohlašovaly, na jakém typu zastávky se nacházejí a jak vypadá její okolí? To je skutečně jedinou alternativou mys? Pokud se nic nezmění, budou cyklisté opět na chodníku, a vůbec se jim nedivím, kdo by po podobné rekonstrukci raději neupřednostnil záchranu vlastní kůže.
Každopádně, až se ulice dodělá a otevře, uspořádám zde veřejnou projížďku, na kterou pozvu všechny, kdo tohle dopustili a nevidí v tom problém. Kola jim rád půjčím.
Pokud je tedy někdo z vás, čtenářů, nepřesvědčí, že tohle problém opravdu je, a ještě se tam alespoň ty mysy neupraví.