Píše se rok 2016 po Kristu a celá Dejvická je pro jízdní kola obousměrná. Celá? Ne! Krátký jižní úsek podél železniční trati u Hradčanské stále odolává šlapajícím nájezdníkům.
Začněme však pozitivně. Jde jednoznačně o úspěch, byť jen částečný. V rámci řešení vůbec prvního podnětu založeného na stránkách Cyklisté sobě se skupině pro Prahu 6 podařilo vyjednat cykloobousměrky ve větší částí Dejvické ulice a v dosud jednosměrných částech ulice Národní obrany. Hnacím motorem byl návrh stanovení místní úpravy z února 2015, kterým se zaváděly zóny placeného stání v centrální části Prahy 6. Ten kromě dopravy v klidu řešil také zavedení zón Tempo 30 v obytných oblastech, neobsahoval však žádná opatření pro jízdu na kole. Proto jsme podáním námitky v březnu 2015 požadovali umožnění obousměrného průjezdu v ulicích Dejvická, Národní obrany a Jaselská. V prvních dvou jmenovaných bylo našim požadavkům vyhověno, v tom třetím případě nikoli. A vida, za jediný rok a ještě před spuštěním modrých parkovacích zón jsou cykloobousměrky na světě.
Ano, povedlo se: v pondělí 6. června 2016 byly v Dejvické ulici namalovány protisměrné cyklopruhy v úseku Eliášova – Na Hutích (mapa). Zároveň byla pro jízdní kola zobousměrněna ulice Národní obrany v úseku V. P. Čkalova – Eliášova (mapa). Připojily se tak po bok několika málo starších cykloobousměrek v Dejvicích a Bubenči (Velvarská, Zikmunda Wintera, Pelléova, Na Kotlářce). Zvláště Dejvická je velkým přínosem, neboť jde o městskou ulici s velkým počtem obchodů, tedy i cílů cest, a zároveň slouží jako spojnice mezi Vítězným náměstím a metrem Hradčanská a Letnou. Tato ulice se pro jízdu na kole i dosud využívala v hojné míře v protisměru, a to jak v provozu, tak po chodníku. Její zobousměrnění bylo jednoznačně vyžadováno početnou skupinou uživatelů a přineslo konečně legální možnost jízdy směrem na severozápad. Ulice Národní obrany opatření v Dejvické vhodným způsobem doplňuje, v jejím případě jde zejména o výrazné zlepšení možností jízdy v okolí nebo přes rušnou třídu Československé armády.

Dejvická – pohled od Eliášovy (foto Petr Dlouhý)

Dejvická – pohled zpět od Jaselské (foto Petr Dlouhý)

Dejvická – křižovatka s Kyjevskou

Dejvická – křižovatka s ulicí Na Hutích
Zbývá úsek u Hradčanské
A proč ne celá Dejvická? V úseku mezi Bubenečskou a Eliášovou se cykloobousměrka nevejde kvůli parkujícím autům. Po obou stranách se zde stojí šikmo. Jelikož jsme věděli, že parkovací režim se zde nezmění, tenhle úsek jsme ani při svých jednání s úřadem městské části oficiálně nenavrhovali. Zato jsme jako alternativu, která by již umožnila ne sice zcela pohodlné a přímočaré, ale plnohodnotné legální spojení z Hradčanské k Vítěznému náměstí, navrhli zobousměrnění Jaselské. A ani to bohužel kvůli šířkovým parametrům komunikace neprošlo. Marné zůstaly naše argumenty o snížení nároků na šířku vozovky v případě nejvyšší povolené rychlosti 30 km/h místo padesátky. Zobousměrnění tak v tomto případě brání požadavek policie na vytvoření vodorovného značení cyklopruhu.

Národní obrany: opravdu dokáže vodorovné vyznačení cyklopruhu zvýšit cyklistovu bezpečnost a zabránit nedovolenému parkování?
Inu, o kritický úsek Dejvické ještě bude třeba bojovat. Změna jedné strany na podélný režim by, snad, stačila. Uvidíme, jak se uchytí modré zóny – existuje určitá mlhavá naděje, že se sníží obsazenost ulic parkujícími auty a bude se moci snížit jejich kapacita. Ideální by však byl stav, v němž by byly všechny ulice pro kola průjezdné v obou směrech bez ohledu na způsob parkování a šířku vozovky. A jen ve výjimečných případech by tomu tak nebylo. Jenže tahle vize je u nás stále ještě příliš vzdálená realitě.
Diskutovat o vytvořených i dosud chybějících cykloobousměrkách můžete na stránce podnětu.