Dejvická je zobousměrněná

Václav Římal

Píše se rok 2016 po Kristu a celá Dejvická je pro jízdní kola obousměrná. Celá? Ne! Krátký jižní úsek podél železniční trati u Hradčanské stále odolává šlapajícím nájezdníkům.

Začněme však pozitivně. Jde jednoznačně o úspěch, byť jen částečný. V rámci řešení vůbec prvního podnětu založeného na stránkách Cyklisté sobě se skupině pro Prahu 6 podařilo vyjednat cykloobousměrky ve větší částí Dejvické ulice a v dosud jednosměrných částech ulice Národní obrany. Hnacím motorem byl návrh stanovení místní úpravy z února 2015, kterým se zaváděly zóny placeného stání v centrální části Prahy 6. Ten kromě dopravy v klidu řešil také zavedení zón Tempo 30 v obytných oblastech, neobsahoval však žádná opatření pro jízdu na kole. Proto jsme podáním námitky v březnu 2015 požadovali umožnění obousměrného průjezdu v ulicích Dejvická, Národní obrany a Jaselská. V prvních dvou jmenovaných bylo našim požadavkům vyhověno, v tom třetím případě nikoli. A vida, za jediný rok a ještě před spuštěním modrých parkovacích zón jsou cykloobousměrky na světě.

mapaDejvic-ckoDejvickaNO

Nově vytvořené cykloobousměrky a ty chybějící

Ano, povedlo se: v pondělí 6. června 2016 byly v Dejvické ulici namalovány protisměrné cyklopruhy v úseku Eliášova – Na Hutích (mapa). Zároveň byla pro jízdní kola zobousměrněna ulice Národní obrany v úseku V. P. Čkalova – Eliášova (mapa). Připojily se tak po bok několika málo starších cykloobousměrek v Dejvicích a Bubenči (Velvarská, Zikmunda Wintera, Pelléova, Na Kotlářce). Zvláště Dejvická je velkým přínosem, neboť jde o městskou ulici s velkým počtem obchodů, tedy i cílů cest, a zároveň slouží jako spojnice mezi Vítězným náměstím a metrem Hradčanská a Letnou. Tato ulice se pro jízdu na kole i dosud využívala v hojné míře v protisměru, a to jak v provozu, tak po chodníku. Její zobousměrnění bylo jednoznačně vyžadováno početnou skupinou uživatelů a přineslo konečně legální možnost jízdy směrem na severozápad. Ulice Národní obrany opatření v Dejvické vhodným způsobem doplňuje, v jejím případě jde zejména o výrazné zlepšení možností jízdy v okolí nebo přes rušnou třídu Československé armády.

20160611_191425

Dejvická – pohled od Eliášovy (foto Petr Dlouhý)

20160611_191431

Dejvická – pohled zpět od Jaselské (foto Petr Dlouhý)

dejvicka-cko6

Dejvická – křižovatka s Kyjevskou

dejvicka-cko7

Dejvická – křižovatka s ulicí Na Hutích

Zbývá úsek u Hradčanské

A proč ne celá Dejvická? V úseku mezi Bubenečskou a Eliášovou se cykloobousměrka nevejde kvůli parkujícím autům. Po obou stranách se zde stojí šikmo. Jelikož jsme věděli, že parkovací režim se zde nezmění, tenhle úsek jsme ani při svých jednání s úřadem městské části oficiálně nenavrhovali. Zato jsme jako alternativu, která by již umožnila ne sice zcela pohodlné a přímočaré, ale plnohodnotné legální spojení z Hradčanské k Vítěznému náměstí, navrhli zobousměrnění Jaselské. A ani to bohužel kvůli šířkovým parametrům komunikace neprošlo. Marné zůstaly naše argumenty o snížení nároků na šířku vozovky v případě nejvyšší povolené rychlosti 30 km/h místo padesátky. Zobousměrnění tak v tomto případě brání požadavek policie na vytvoření vodorovného značení cyklopruhu.

narodniobrany-cko3

Národní obrany: opravdu dokáže vodorovné vyznačení cyklopruhu zvýšit cyklistovu bezpečnost a zabránit nedovolenému parkování?

Inu, o kritický úsek Dejvické ještě bude třeba bojovat. Změna jedné strany na podélný režim by, snad, stačila. Uvidíme, jak se uchytí modré zóny – existuje určitá mlhavá naděje, že se sníží obsazenost ulic parkujícími auty a bude se moci snížit jejich kapacita. Ideální by však byl stav, v němž by byly všechny ulice pro kola průjezdné v obou směrech bez ohledu na způsob parkování a šířku vozovky. A jen ve výjimečných případech by tomu tak nebylo. Jenže tahle vize je u nás stále ještě příliš vzdálená realitě.

Diskutovat o vytvořených i dosud chybějících cykloobousměrkách můžete na stránce podnětu.

 

 

 

Stránky podporuje Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”


Blog Cyklisté sobě byl v rámci projektu Podpora udržitelného rozvoje skrze komunitní spolupráci podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Další z rubriky

Podněty Cyklisté sobě předané městským částem Praha 1 – 6 :)

V březnu a červnu 2017 jsem poslal na městské části Praha 1 – 6 celkem zhruba 70 podnětů z databáze Cyklisté sobě. Podrobnosti k zaslaným..více

Cykloaktuality z Horních Počernic :)

Aktuální cyklodění v Horních Počernicích lze nalézt na stránkách  http://www.pocernice.cz/obcan/doprava/cyklo/.

Praha 1 chce zakázat jízdu na kole v pěších zónách v centru :)

Prohlásil to náměstek pro dopravu Richard Bureš na Facebooku v této diskusi. Důvodem jsou údajně „zvlčilé“ turistické agentury, které po zákazu segwayí přešly na elektrické..více

Připomínku proti rušení cykloobousměrek v Karlíně lze podat jen do 9.2. Auto*mat radí, jak na to. :)

Vzor pro formálně správné podání připomínky a koncept připomínky Auto*matu najdete v tomto veřejně přístupném google docu.

Exkurze po Vršovické a Bělehradské :)

Ve čtvrtek 19. května uspořádali Cyklisté sobě exkurzi po ulicích Vršovické a Bělehradské. Kromě zájemců z místních skupin Cyklisté sobě byli přizváni a přítomni také..více

Exkurze po karlínských cykloobousměrkách :)

V úterý 31.5. pořádali Cyklisté sobě exkurzi po karlínských cykloobousměrkách. Důvodem bylo stanovení, které primárně zavádí zóny placeného stání, sekundárně ale také likviduje část cykloobousměrek..více

Nové podněty

Populární podněty

webdesign by 2046
↑ nahoru