Dejvická je zobousměrněná

Václav Římal

Píše se rok 2016 po Kristu a celá Dejvická je pro jízdní kola obousměrná. Celá? Ne! Krátký jižní úsek podél železniční trati u Hradčanské stále odolává šlapajícím nájezdníkům.

Začněme však pozitivně. Jde jednoznačně o úspěch, byť jen částečný. V rámci řešení vůbec prvního podnětu založeného na stránkách Cyklisté sobě se skupině pro Prahu 6 podařilo vyjednat cykloobousměrky ve větší částí Dejvické ulice a v dosud jednosměrných částech ulice Národní obrany. Hnacím motorem byl návrh stanovení místní úpravy z února 2015, kterým se zaváděly zóny placeného stání v centrální části Prahy 6. Ten kromě dopravy v klidu řešil také zavedení zón Tempo 30 v obytných oblastech, neobsahoval však žádná opatření pro jízdu na kole. Proto jsme podáním námitky v březnu 2015 požadovali umožnění obousměrného průjezdu v ulicích Dejvická, Národní obrany a Jaselská. V prvních dvou jmenovaných bylo našim požadavkům vyhověno, v tom třetím případě nikoli. A vida, za jediný rok a ještě před spuštěním modrých parkovacích zón jsou cykloobousměrky na světě.

mapaDejvic-ckoDejvickaNO

Nově vytvořené cykloobousměrky a ty chybějící

Ano, povedlo se: v pondělí 6. června 2016 byly v Dejvické ulici namalovány protisměrné cyklopruhy v úseku Eliášova – Na Hutích (mapa). Zároveň byla pro jízdní kola zobousměrněna ulice Národní obrany v úseku V. P. Čkalova – Eliášova (mapa). Připojily se tak po bok několika málo starších cykloobousměrek v Dejvicích a Bubenči (Velvarská, Zikmunda Wintera, Pelléova, Na Kotlářce). Zvláště Dejvická je velkým přínosem, neboť jde o městskou ulici s velkým počtem obchodů, tedy i cílů cest, a zároveň slouží jako spojnice mezi Vítězným náměstím a metrem Hradčanská a Letnou. Tato ulice se pro jízdu na kole i dosud využívala v hojné míře v protisměru, a to jak v provozu, tak po chodníku. Její zobousměrnění bylo jednoznačně vyžadováno početnou skupinou uživatelů a přineslo konečně legální možnost jízdy směrem na severozápad. Ulice Národní obrany opatření v Dejvické vhodným způsobem doplňuje, v jejím případě jde zejména o výrazné zlepšení možností jízdy v okolí nebo přes rušnou třídu Československé armády.

20160611_191425

Dejvická – pohled od Eliášovy (foto Petr Dlouhý)

20160611_191431

Dejvická – pohled zpět od Jaselské (foto Petr Dlouhý)

dejvicka-cko6

Dejvická – křižovatka s Kyjevskou

dejvicka-cko7

Dejvická – křižovatka s ulicí Na Hutích

Zbývá úsek u Hradčanské

A proč ne celá Dejvická? V úseku mezi Bubenečskou a Eliášovou se cykloobousměrka nevejde kvůli parkujícím autům. Po obou stranách se zde stojí šikmo. Jelikož jsme věděli, že parkovací režim se zde nezmění, tenhle úsek jsme ani při svých jednání s úřadem městské části oficiálně nenavrhovali. Zato jsme jako alternativu, která by již umožnila ne sice zcela pohodlné a přímočaré, ale plnohodnotné legální spojení z Hradčanské k Vítěznému náměstí, navrhli zobousměrnění Jaselské. A ani to bohužel kvůli šířkovým parametrům komunikace neprošlo. Marné zůstaly naše argumenty o snížení nároků na šířku vozovky v případě nejvyšší povolené rychlosti 30 km/h místo padesátky. Zobousměrnění tak v tomto případě brání požadavek policie na vytvoření vodorovného značení cyklopruhu.

narodniobrany-cko3

Národní obrany: opravdu dokáže vodorovné vyznačení cyklopruhu zvýšit cyklistovu bezpečnost a zabránit nedovolenému parkování?

Inu, o kritický úsek Dejvické ještě bude třeba bojovat. Změna jedné strany na podélný režim by, snad, stačila. Uvidíme, jak se uchytí modré zóny – existuje určitá mlhavá naděje, že se sníží obsazenost ulic parkujícími auty a bude se moci snížit jejich kapacita. Ideální by však byl stav, v němž by byly všechny ulice pro kola průjezdné v obou směrech bez ohledu na způsob parkování a šířku vozovky. A jen ve výjimečných případech by tomu tak nebylo. Jenže tahle vize je u nás stále ještě příliš vzdálená realitě.

Diskutovat o vytvořených i dosud chybějících cykloobousměrkách můžete na stránce podnětu.

 

 

 

Stránky podporuje Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”


Blog Cyklisté sobě byl v rámci projektu Podpora udržitelného rozvoje skrze komunitní spolupráci podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Další z rubriky

Praha 1 chce zakázat jízdu na kole v pěších zónách v centru :)

Prohlásil to náměstek pro dopravu Richard Bureš na Facebooku v této diskusi. Důvodem jsou údajně „zvlčilé“ turistické agentury, které po zákazu segwayí přešly na elektrické..více

Připomínku proti rušení cykloobousměrek v Karlíně lze podat jen do 9.2. Auto*mat radí, jak na to. :)

Vzor pro formálně správné podání připomínky a koncept připomínky Auto*matu najdete v tomto veřejně přístupném google docu.

Exkurze po Vršovické a Bělehradské :)

Ve čtvrtek 19. května uspořádali Cyklisté sobě exkurzi po ulicích Vršovické a Bělehradské. Kromě zájemců z místních skupin Cyklisté sobě byli přizváni a přítomni také..více

Exkurze po karlínských cykloobousměrkách :)

V úterý 31.5. pořádali Cyklisté sobě exkurzi po karlínských cykloobousměrkách. Důvodem bylo stanovení, které primárně zavádí zóny placeného stání, sekundárně ale také likviduje část cykloobousměrek..více

Cykloopatření v okolí vídeňského konferenčního centra :)

Při nedávné návštěvě Vídně jsem se soustředil na cyklistické řešení v těsné blízkosti tamního kongresového centra, ve snaze zjistit, jak je zde řešen přístup pro..více

Propojení, které nebylo zadáno :)

Mezi akce, které byly doplněny do městských priorit usnesením č. 55/2016 se nedostala řada propojení, jež by také byla žádoucí. Patří mezi ně i moje..více

Nové podněty

Populární podněty

webdesign by 2046
↑ nahoru