Při nedávné návštěvě Vídně jsem se soustředil na cyklistické řešení v těsné blízkosti tamního kongresového centra, ve snaze zjistit, jak je zde řešen přístup pro cyklisty a jak je ošetřeno vedení páteřních tras v okolí. Výsledek je inspirující.
Při blízké stanici metra je rozcestí hlavních městských cyklotras.
Toto je hlavní příchod od metra ke kongresovému centru, přechod kříží vjezd do smyčky pro veřejnou dopravu a taxi. Přechod je doplněn cyklopřejezdem navazujícím plynule na bezbariérovou rampu.
Přímá cesta ke kongresovému centru je doprovázena rampou, která slouží společně pro handicapované a cyklisty.
Rampa shora. Cyklotrasa pokračuje místem, kde jsem stál. Vlevo bezbariérové odbočení směrem ke Kongresovému centru.
Na přístupové cestě přímo k centru je přísně zakázána jízda na skateboardu a bruslích. O jízdě na kole se zde nehovoří.
Jak by se sem také ti lidé na kole dostali? (Upozorňuji, že hlavní cyklotrasa předpolí KC míjí, cykloprovoz je tu tedy velmi slabý. Přesto není jízda na kole zakázána, cyklisté se přizpůsobí převažujícímu režimu.)
Zajímavě je řešen příjezd před centrum pro IAD. Ten využívají jen VIP a taxíky, za den nejvýš v řádu desítek aut. Komunikace se vynoří z nižší úrovně, „předjede“ před centrum…
…a opět se zanoří o úroveň níž. Na kole se do katakomb nezanořujete, pokračujete po povrchu. Nenechte se ale klamat, pod touto úrovní jsou cca čtyři patra podzemních garáží, v zásadě na úrovni původního terénu.
Na areál kongresového centra navazuje několik obytných budov (včetně cca 30patrového věžáku). Příjezd na kole zezadu je také zajištěn.
Celá situace vypadá následovně (foto mapy google):
Obdobné řešení by jistě bylo možné i v Praze. Páteřní trasa A41 od Nuselského mostu do ulice Na Pankráci se předprostoru kongresového centra docela dobře vyhýbá, samotná plaza před KC pak může být legalizována pro místní pohyby.
Základní koncept legalizace okolí Kongresového centra v Praze může bez problémů vypadat třeba následovně:
Ostatně, lávka přes magistrálu byla jako cyklostezka legálně průjezdná dlouhá léta a ze západního cyklochodníku Nuselského mostu se na této straně nyní nelze legálně dostat vůbec nikam. Ne, že by to způsobovalo nějaké problémy. Domnívám se ale, že i cyklisté mají jistý nárok na prostředí, ve kterém se budou moci pohybovat stejně důstojně a legálně jako ostatní.