Propojení, které nebylo zadáno

Mezi akce, které byly doplněny do městských priorit usnesením č. 55/2016 se nedostala řada propojení, jež by také byla žádoucí. Patří mezi ně i moje „domovská“ trasa, respektive její část mezi Spořilovem a Chodovem. Do seznamu priorit cyklokomise se nedostala, také proto, že jsem ji nechtěl nikterak upřednostňovat. A protože městská část Praha 11 nepovažuje toto spojení za prioritu, považujte tento koncept spíš za soukromou analýzu možností, které pro spojení Spořilova a starého Chodova nabízí koridor Türkovy ulice.

Spojnice není zase tak nevýznamná. Ze Starého Chodova a sídliště mezi Opatovem a Hájemi jde o nejpřímější spojnici do centra města. Směrem opačným pak o spojnici s nejmírnějším stoupáním, navíc potenciálně sjízdnou celý rok. Nevím jak vy, ale já tedy panelačku ze Záběhlic na Chodovec fakt nemusím.

Chodovec leží mezi několika celkem prostupnými oblastmi: starý Spořilov, sídliště Spořilov, sídliště Roztyly, sídliště směrem ke Košíku, starý Chodov podél původní hlavní silnice, jeho druhá strana, říznutá Türkovou přesně v místě bývalé návsi, a sídliště směrem k Opatovu a Hájím. To vše od sebe odděluje jak dálnice 5. Května, tak chaos automoblilových komunikací, slepých účelovek a chodníkových fragmentů východně od ní.

Vyjmenované obytné oblasti tak z hlediska méně zdatného bezmotorového jezdce působí dojmem ostrovů, nepřekročitelně oddělených rozbouřeným oceánem. Cyklotrasy A223 a A225 a několik cyklostezkových fragmentů jsou nicméně dobrým základem pro kvalitní propojení.

chodovec_0_vztahy

Hledal jsem řešení, které rychlým jezdcům nabídne komfortní stoupání bez kontaktu s provozem a umožní rychlé klesání společně s vozidly, a současně zajistí plné propojení slabším jezdcům v přidruženém prostoru. V konceptu mi jde spíš o trasování než o konkrétní řešení. Stezky na chodnících tedy mohou být řešené jak formou společné stezky pro pěší a cyklisty, tak formou povolení jízdy cyklistů po chodníku: to může být v některých případech vhodnější. Stejně tak jsem detailně neřešil, zda se v konkrétním místě vejde cyklopruh vyhrazený nebo ochranný (víceúčelový).

Na následujících obrázcích řeším ideově některá problémová místa, ke kterým je potřeba ještě něco poznamenat:

  • Na výřezu 1 je potřeba zajistit dobrou vzájemnou viditelnost cyklistů jedoucích podél Senohrabské a vozidel odbočujících na Spořilovskou.
  • Na výřezu 2 využívám nepřístupného technického chodníčku podél Türkovy k jednosměrnému vedení cyklistů odděleně od motorových vozidel. Chodníček je široký asi 1-1,5 metru, což vyhovuje, ale je zoufalém stavu, pro adaptaci by tak kromě snížení obrub bylo třeba položit zcela nový asfalt.
  • Aby se na zmíněný chodník dalo dostat, je možné křižovatku s Lešanskou doplnit o nepřímé odbočení vlevo, na které se vjede přímo z přejezdu. Lze se obejít i bez úpravy signalizace, pokud se pro stejný účel zřídí předsunuté stání (způsob jízdy viz [obrázek], který jsem namaloval pro Prahou na kole.
  • Stoupání podél Türkovy od Senohrabské výše pokračuje legalizovaným chodníkem, který je vzhledem k návaznostem potřeba zprůjezdnit obousměrně.
  • Křižovatka Türkovy a Senohrabské (výřez 2) obsahuje rizikové místo: silné odbočení vpravo do Senohrabské přes uvažovaný přejezd. Zejména hrozí, že zde cyklisté budou vjíždět rychle přímo z chodníku na kolizní přejezd. Toto riziko lze omezit jednak doplněním cyklopruhu v klesání Türkovy před řazením do křižovatky, případně doplněním optických brzd a dalších pomocných opatření.
  • Druhým kritickým místem je zastávka Chodovec do centra (výřez 3). Vzhledem k frekvenci zde nelze zrušit zastávkový záliv a případný bypass zasahuje do užívaného soukromého pozemku. Bez stavebních úprav proto navrhuji vést cyklisty v mezikřižovatkovém úseku pouze ve stoupání, a skrz zastávku v úseku cca 30 metrů vést kolo. V klesání lze dovolit průjezd zastávkovým zálivem a odbočovacím pruhem. Cyklista v klesání dá přednost autobusům vjíždějícím do zastávky, stejně by v takovou chvíli nemohl projíždět po chodníku podél autobusu. Ve směru z centra lze zastávku pohodlně obejít historickou ulicí.
  • Na kruhovém objezdu pod přemostěním Türkovy (výřez 5) řeším úzký chodník vedoucí ke starému Chodovu využitím prostoru zrušeného odbočovacího ramene křižovatky. Intenzity jsou zde i ve špičce takové, že odebrání ramene nezpůsobí problémy. Cyklostezka je oddělena fyzickou zábranou a jde o jediný úsek, kde je stezka vyhrazena pouze pro cyklisty.

Navržené úpravy lze v první chvíli provést z větší části nestavebně, minimální řešení vyžaduje pouze sražení několika obrub. Signalizované přechody mohou být zatím zachovány, takže v první fázi není třeba provádět ani žádné zásahy do signalizace. V další etapě může dojít k úpravě vytvořením společných signalizovaných přechodů a přejezdů.

chodovec_1_nad_sporilovem

chodovec_2_senohrabska

chodovec_3_chodovec

chodovec_4_chodovec_kfc

chodovec_5_kruhovy_objezd_chodovec

Jak vidíte, je tam poměrně hodně chodníčkaření. Vzhledem k charakteru území (komerční areály a kapacitní komunikace, malá frekvence chodců mimo zastávky) to ale považuji za řešení vhodné pro tuto oblast. Sám tudy sice jezdím v provozu, ale musím přiznat, že mít možnost stoupat v klidu po legalizovaném chodníku, už mě tam na silnici neuvidíte. A naopak: mít možnost v pohodě předjet kolonu před křižením Senohrabské, už mě nikdy neuvidíte objíždět to klesání po chodníku 🙂

Koncept jsem zatím nikam oficiálně neposílal, ani jsem ho nepředstavoval cyklokomisi, myslím, že na to ještě není zralý. Přilepuji ho jen k tomuto vláknu na Cyklisté sobě, kde o něm také můžete diskutovat. Realizaci bych viděl možnou ve chvíli, kdy si Praha 11 vezme v podpoře cyklodopravy příklad třeba z Prahy 14.

 

Stránky podporuje Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”


Blog Cyklisté sobě byl v rámci projektu Podpora udržitelného rozvoje skrze komunitní spolupráci podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Další z rubriky

Cykloaktuality z Horních Počernic :)

Aktuální cyklodění v Horních Počernicích lze nalézt na stránkách  http://www.pocernice.cz/obcan/doprava/cyklo/.

Praha 1 chce zakázat jízdu na kole v pěších zónách v centru :)

Prohlásil to náměstek pro dopravu Richard Bureš na Facebooku v této diskusi. Důvodem jsou údajně „zvlčilé“ turistické agentury, které po zákazu segwayí přešly na elektrické..více

Připomínku proti rušení cykloobousměrek v Karlíně lze podat jen do 9.2. Auto*mat radí, jak na to. :)

Vzor pro formálně správné podání připomínky a koncept připomínky Auto*matu najdete v tomto veřejně přístupném google docu.

Dejvická je zobousměrněná :)

Píše se rok 2016 po Kristu a celá Dejvická je pro jízdní kola obousměrná. Celá? Ne! Krátký jižní úsek podél železniční trati u Hradčanské stále odolává šlapajícím nájezdníkům. Začněme..více

Exkurze po Vršovické a Bělehradské :)

Ve čtvrtek 19. května uspořádali Cyklisté sobě exkurzi po ulicích Vršovické a Bělehradské. Kromě zájemců z místních skupin Cyklisté sobě byli přizváni a přítomni také..více

Exkurze po karlínských cykloobousměrkách :)

V úterý 31.5. pořádali Cyklisté sobě exkurzi po karlínských cykloobousměrkách. Důvodem bylo stanovení, které primárně zavádí zóny placeného stání, sekundárně ale také likviduje část cykloobousměrek..více

Nové podněty

Populární podněty

webdesign by 2046
↑ nahoru