Pokus o cykloobousměrky v Dejvicích

Václav Římal

V Dejvicích se připravuje zóna placeného stání a zároveň zóna 30. Jako skupina Cyklisté sobě pro Prahu 6 jsme se pokusili prosadit do ní vybrané cykloobousměrky. Jednali jsme na úřadech. Naše zkušenosti jsem sepsal pro ostatní.

Dejvická ulice a přilehlé okolí již roky čekají na umožnění legálního průjezdu na kole oběma směry dnešních jednosměrek. Cykloobousměrky jsou v současné době, kdy vytvoření například cyklopruhů (či lépe vyvýšených cyklopruhů) na ulici Československé armády nelze očekávat, jedinou uskutečnitelnou možností, jak lidem na kole spojit významné body v oblasti centrálních Dejvic. Jde zejména o průjezd z okolí metra Hradčanská k Vítěznému náměstí, zlepšení obsluhy nádraží Praha-Dejvice a lepší propojení Dejvické ulice a oblasti severně od ulice Československé armády. První bod je nejpodstatnější, neboť neexistuje alternativní trasa na kole bez nutnosti použití hlavních ulic, v tomto případě velmi frekventované a nepřátelské Československé armády. Důležitost tohoto spojení je dána četností cílů v Dejvické ulici a okolí a polohou na trase mezi Letenskými sady či Stromovkou a obytnými částmi Dejvic, Střešovic, Vokovic a Hanspaulky a areálem vysokých škol v Technické.

Připravované změny a naše námitka

V této oblasti se nyní připravuje pilotní projekt zón placeného stání . Jaké bylo naše překvapení, že v návrhu na změnu místní úpravy, vydaného Odborem dopravy a životního prostředí (ODŽP) Prahy 6 dne 25. února 2015, se neřeší jen parkování aut, ale částečně i doprava v pohybu – projekt počítá se zónou 30. Snížení rychlosti znamená snížení nároků na minimální šířku komunikace nutnou pro vytvoření cykloobousměrky! V tu chvíli začala skupina Cyklisté sobě pro Prahu 6 jednat o možnostech zařazení cykloobousměrek do návrhu. V oblasti jakákoli úprava usnadňující pohyb na kole až na drobné výjimky chybí a tohle je příležitost, kterou není radno promarnit.

Během měsíční lhůty na podání námitek jsme se sešli s vedoucí ODŽP, Ing. Charvátovou, s otázkami ohledně dalšího postupu. Schůzka, jíž se účastnil také referent Ing. Beneš, byla vedena ve velmi přátelském duchu, úřad je cyklodopravě, zdá se, pozitivně nakloněn. Při zvažování konkrétních opatření však závisí zejména na postoji policie, která se k návrhům vyjadřuje z hlediska bezpečnosti. Pomineme-li příliš úzké ulice, mezi problémová místa mohou patřit cykloobousměrky v ulicích s šikmým či kolmým stáním (kvůli rozhledu při vyjíždění z parkování, kdy řidič nečeká cyklistu v protisměru), což je celkem tradiční argument, jak zaříznout prospěšné opatření. Zcela překvapivě jsou údajně potíže i s příliš širokými ulicemi (např. Dejvická v blízkosti Vítězného náměstí), neboť „široký prostor je nepřehledný prostor“. Tomu už nerozumím.

V souladu s doporučeními ze schůzky jsme podali oficiální námitku, kde požadujeme minimální variantu zaměřenou na průjezd od Hradčanské na Vítězné náměstí, a to tak, aby cykloobousěrky měly šanci na úspěch. Chceme je proto vytvořit v těch nejširších ulicích (všude alespoň 4 metry pro míjení aut a protijedoucích kol, což by mělo ve zklidněné oblasti s rychlostí 30 km/h stačit).

cykloobousmer-dejvice

Navrhli jsme vytvoření nových možností průjezdu těmito ulicemi.

  • Jaselská od Bubenečské po Dejvickou
  • Dejvická od Eliášovy po Na Hutích
  • Národní obrany od Jilemnického po Eliášovu a od Jilemnického po ulici V. P. Čkalova

Ano, není to ta nejpřímější trasa, ale buďme realisté: i když aby bylo krásné mít průjezdnou celou Dejvickou ulici, v úseku podél železniční trati by se musela změnit řada parkovacích míst z šikmých na podélné, což nikdo nyní neprovede:

vk_dejvicka_protismerka

Námitka je podána a úřad se jí bude zabývat – neměla by ale v tomto případě způsobit nějaké pozdržení realizace ZPS. Jak to dopadne, to nyní již není v našich silách ovlivnit.

Budou další zóny

Plánují se další zóny placeného stání (nejen) na Praze 6, a sice hlavně v okolí nových stanic metra. Všechny počítají rovněž se zklidněním dopravy ve vedlejších ulicích vytvořením zón 30 a připravuje je TSK, příprava návrhů i jejich realizace jsou předmětem veřejných zakázek. Půjde o velký projekt, pravděpodobně se všechny tyto oblasti budou řešit současně jako jediná velká změna místní úpravy. V souvislosti s tím jsem se sešel také s vedoucím oddělení ZPS na TSK, Ing. Myškou, což bylo velmi poučné. Zde uvedu další možný zádrhel z pohledu bezpečnosti cykloobousměrek: vjezd do křižovatky s nerozlišenou předností z jednosměrky tam, kde cyklista má přednost zprava, ale ostatní ho tam nemusí čekat. Mojí odpovědí na tenhle argument je, že si ti řidiči prostě musí zvyknout a musí dávat pozor i na místech, kde na to dříve nebyli zvyklí. Stejně tak je v podobných případech zatraceně vhodné, aby člověk na kole byl obezřetnější než jinde.

V zájmu úřadů i veřejnosti je realizace zón co nejdříve a vzhledem k tomu, že se připravují kvůli dlouhodobé nečinnosti magistrátu na poslední chvíli, podzim letošního roku je pro zavedení dalších zón zřejmě utopie. Další zdržení, které by nejspíš nastalo podáváním námitek k tomuto budoucímu projektu, není žádoucí, a proto touto formou skupina Cyklisté sobě pro Prahu 6 již dále postupovat nehodlá.

Závěr

Za cykloobousměrkami v Dejvicích stojíme, mají podle nás smysl. Považujeme za chybu, že projekt zón v Dejvicích neřešil potřeby cyklistické dopravy už od začátku jeho přípravy.  Projekt byl již v procesu a pokusili jsme se do něj schůzkami a podáním námitky cykloobousměrky prosadit. Zjistili jsme, že dle názoru zúčastněných lidí na ODŽP i TSK je pro návrhy nových cykloopatření vhodnější jít cestou zcela samostatných podnětů a návrhů. Podle nich to má výhody například z hlediska zvláštních zdrojů financování pro cyklistickou dopravu.

Jenže tento scénář v případě cykloobousměrek už známe: TSK si z veřejných peněz realizuje projekt, který možnosti pohybu na kole ignoruje. Po několika letech je za obrovského úsilí, složitě a v něčím volném čase prosazena alespoň jedna z potřebných obousměrek. Takto město dále nemůže fungovat. TSK nemůže ve svých projektech ignorovat jízdu na kole jako plnohodnotný druh dopravy.

 

Stránky podporuje Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”


Blog Cyklisté sobě byl v rámci projektu Podpora udržitelného rozvoje skrze komunitní spolupráci podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Další z rubriky

O nové žalobě ohledně Karlína podrobněji :)

Spolek Auto*Mat se před několika dny účastnil podání dalšího návrhu na zrušení opatření obecné povahy (správní žaloby) „řešící“ cykloobousměrky v Karlíně. Stručně se o tom zmiňuje..více

Fotoreport z Vinohradské :)

Rekonstrukci Vinohradské se věnuji ze své pozice v Auto*Matu dlouhodobě. Již v roce 2015 jsem za spolek Auto*Mat podával připomínky ke koncepční studii, kterou tehdy..více

Podněty Cyklisté sobě předané městským částem Praha 1 – 6 :)

V březnu a červnu 2017 jsem poslal na městské části Praha 1 – 6 celkem zhruba 70 podnětů z databáze Cyklisté sobě. Podrobnosti k zaslaným..více

Cykloaktuality z Horních Počernic :)

Aktuální cyklodění v Horních Počernicích lze nalézt na stránkách  http://www.pocernice.cz/obcan/doprava/cyklo/.

Praha 1 chce zakázat jízdu na kole v pěších zónách v centru :)

Prohlásil to náměstek pro dopravu Richard Bureš na Facebooku v této diskusi. Důvodem jsou údajně „zvlčilé“ turistické agentury, které po zákazu segwayí přešly na elektrické..více

Připomínku proti rušení cykloobousměrek v Karlíně lze podat jen do 9.2. Auto*mat radí, jak na to. :)

Vzor pro formálně správné podání připomínky a koncept připomínky Auto*matu najdete v tomto veřejně přístupném google docu.

Nové podněty

    Populární podněty

    webdesign by 2046